چند نقل قول از من و یک کلام از «خودم» که «اعتکاف چشمها» را ن

یک سال و خرده­ای قبل، یعنی چیزی نزدیک به یک سال و هشت-نه ماه پیش کارِ من شروع شد و ساعت ده صبح امروز این فیلم رونمایی شد. هنوز ندیده­ام آن­را، دو دلم برای دیدنش. و دی-وی-دی که به من دادند ظاهرا سوخته و چیزی را نشان نمی­دهد! اما این­ها مهم نیست. مهم همه­ی آن­چیزهاییست که بر من به تنهایی گذشت. راستش اصلا دوست نداشته­ام کاری مذهبی انجام دهم؛ هرگز. اما گاه به فضایش افتادم. راستش هوشنگ ابتهاج بی­تأثیر نبود، وقتی روزی برایم نقل کرد از جمله­ی بالای لوگوی «لوموند» که گفت، «برای من مهم نیست شما چه عقیده­ای دارید، برای من این مهم است که شما به عقیده­تان برسید» وقتی با خودم کنارآمده و نشستم به فکر کردن دیدم ما همیشه به عده­ای از جامعه­مان (منظورم مذهبی­های دو آتشه ی هیئت برو هستند) نقد داریم که چرا چنین و چنان می­کنید و ازین دست حرف­ها. اما من چه کرده­ام برای آگاهی آن­ها؟ زیر لواهای مختلف خودم را پوشانده­ام و می­گویم به جامعه علاقه دارم و ... می­گویم نگرش دینی در جامعه باید تغییر کند و ... خب چه کرده­ام؟ دیدم کاری را نمی­توانم اسم بیاورم؛ پس پژوهش کار را پذیرفتم و طبق عادت بدی که دارم این شد که وقت کار هرکار زمین مانده را به دوش کشیدم. و شدم دستیار کارگردان، مدیر تولید، مدیر طرح، تدارکات، و حتی هماهنگی. و برای کار با کارگردان دعوا کردم. و سرآخر بیرون رانده شدم از مجموعه. و در نهایت­تر اینکه در تیتراژ دیدم نامم به عنوان «امور تحقیق و هماهنگی» ذکر شد. درحالی که واقعیت نداشت. من «پژوهشگر» مجموعه بودم. و به نوعی در این جنس کارها، جایگاه «نویسنده» را باید می­داشتم. به هر حال؛ صبح امروز زمانی برای من اختصاص داده شد که حرف بزنم. برایم شوخی بود این زمان، و شوخی برگزارش کردم... اما برخی خبرگزاری­ها خیلی جدی نقل کرده­اند از من. نَقل­ها را در زیر میگذارم و فایل صوتی حرفهایم را هم لینک میکنم اینجا. ببینید و بشنوید، و جدی نگیرید جز تمامش را!   

صدا را از اینجا بردارید

 

تسنیم : سعید کیایی پژوهشگر مستند «اعتکاف چشم‌ها» با تاکید بر اینکه تولید این مستند از اول آذرماه شروع شده است گفت: این پروژه 6 ماه زمان برد. ایده اولیه آن سال‌ها قبل زمانی که یکی از شاعران به من گفت که شعرها به دلیل بدخوانی دچار بدفهمی می‌شوند در ذهن من شکل گرفت. آندره ژید می‌گوید بخشی از متن ادبی نزد مخاطب شکل می‌گیرد. بد اطلاع رساندن اثر ادبی به مخاطب سبب بددرک شدن می‌شود. برای همین تصمیم گرفتم محفلی ایجاد شود که در آن شاعران به شعرخوانی می‌پردازند.

وی افزود: این اثر باعث ارتقای سواد بصری جامعه می‌شود. نگاه سورئالی که در این کار وجود دارد در آثاری پیش از این نیز وجود داشته است. امیدوارم هنرمندانی که از این دست کارها انجام دهند به پژوهش بیش از پیش توجه کنند. امیدوارم روزی برسد که صدای ابتهاج را نیز در اثری عاشورایی داشته باشیم.

مهر : در ادامه سعید کیایی پژوهشگر مجموعه مستند «اعتکاف چشم‌ها» گفت: این کار نزدیک به 6 ماه برای من زمان برد و نیمه مرداد ماه سال گذشته بود که وارد آن شدم؛ اگرچه طرحش بسیار قبل‌تر و در صحبت‌هایم با احد میکائیل‌زاده، شکل گرفته بود. این کار من را به سال‌های نوجوانی‌ام برد که در کنار ابوالفضل زرویی و اسماعیل امینی بودم و این دو معتقد بودند در این روزگار، شعر بد خوانده می‌شود و این مخاطب را دچار بدفهمی می‌کند. آندره ژید می‌گوید بخشی از متن ادبی، نزد مخاطب شکل می‌گیرد. پس اطلاع‌رسانی بد، موجب می‌شود مخاطب درک درستی از اثر نداشته باشد. وقتی این صحبت‌ها مطرح شد، دیدم چه‌قدر خوب است که فضایی ایجاد کنیم که شاعران خودشان اثر خودشان را عرضه کنند.

این محقق گفت: در این کار سعی کردیم، همان‌طور که می‌گویند دنیاپرست بنده یزید و قاتل حسین است،‌ نظر به چیزی نداشته باشیم. «اعتکاف چشم‌ها» اثری است که اگر درست دیده شود، می‌تواند بخشی از بار ارتقای سواد شعری جامعه را به دوش بکشد. اولین بار نیست که نگاه سورئالی به موضوع عاشورا می‌شود. برشت، نظریه فاصله‌گذاری را مطرح کرد اما سال‌ها پیش از برشت، در نقاشی قهوه‌خانه‌ای ما، فاصله‌گذاری وجود داشته است. امیدوارم این اثر درگیر حب و بغض‌ها نشود و دوستانی که می‌خواهند در این زمینه کار کنند، فضای کار داشته باشند. در ضمن پژوهش نیز در این عرصه بسیار مهم است چون ما مدت‌ها پژوهش کردیم و فقط چند روز فیلم‌برداری داشتیم. امیدوارم روزی بتوانیم صدای هوشنگ ابتهاج را هم داشته باشیم. چرا که در دانشگاهی خارج از ایران شعرخوانی داشت و می‌گفت این شعرم می‌تواند درباره عاشورا باشد.

فارس : در ادامه این برنامه سعید کیایی پژوهشگر این مجموعه مستند اظهار داشت: این مجموعه مستند از اول آذر سال گذشته کلید خورد و نزدیک به 6 ماه تولیدش زمان برد. وی جرقه تولید این مجموعه را به سخنان ابوالفضل زرویی نصر آباد مستدل دانست و گفت: در جلسه‌ای که چند سال پیش خدمت آقای زرویی و اسماعیل امینی بودم، آقای زرویی می‌گفت که متاسفانه شعر در جامعه ما بد خوانده می‌شود، چه از طریق مداحان و چه از طریق بعضی شاعران و این بد خواندن مخاطب را دچار بد فهمی می‌کند، همین سخنان باعث ایجاد طرح تولید این مجموعه شد و به این فکر افتادیم که فضایی ایجاد کنیم تا خود شاعران کارهایشان را ارائه دهند.

وی افزود: اثر حاضر می‌تواند بخشی از سواد بصری جامعه را بالا ببرد البته هنر ایرانی بیش از این نیز با اِلمان‌های تصویری گره خورده بود و نگاه تصویری به واقعه عاشورا از سالها پیش وجود داشت و بسیار خوشحالم که این دی وی دی در این فضا به دست مخاطبان می‌رسد.

پایگاه خبری حوزه ی هنری : بدخوانی شعر باعث بدفهمی مخاطب می شود  / سعید کیایی محقق و پژوهشگر اثر در ادامه برنامه از روند اجرای این تحقیق که از 1 آذرماه 1391 صورت گرفته بود سخن گفت و تاکید کرد:این کار نزدیک به 6 ماه برای من زمان برد اگرچه طرح اولیه و یک خطی آن به سالها قبل بازمیگردد.

کیایی با اشاره به سخن آندره ژید که می گفت بخشی از متن ادبی نزد مخاطب شکل میگیرد، گفت: ایده این کار از جایی برای من ایجاد شد که متوجه شدم بدخوانی شعر باعث بدفهمی مخاطب می شود واین که شاعران در آغاز خودشان شعر را بخوانند برایم بسیار جذاب بود.

وی بابیان اینکه به هیچ عنوان قصد ندارم از این کار به عنوان اولین کار در این عرصه نام ببرم گفت:به نظرم دوره اولین ها گذشته است اما اثر حاضر اگر درست دیده شود می تواند سواد بصری جامعه را بالا ببرد چرا که این اثر با نگاه سورئالیستی که در آثار نقاشی ایرانی هم وجود دارد در فضایی تلفیقی ساخته شده است.

این محقق و پژوهشگر با ابراز امیدواری از اینکه حب و بغضی بر این اثر ایجاد نشود، گفت: امیدوارم که گروه های دیگر هم این فضا و امکان را داشته باشند و روزی صدای شاعرانی چون ابتهاج را در اینگونه آثار داشته باشیم؛ در حالی که این شاعر در دانشکده بروکلی شعری در مورد واقعه عاشورا می خواند.

وی همچنین با اشاره به سختی کار اضافه کرد: سختی کار در دوره تحقیق و فیلمبرداری نبود، ریش های من روز بعد از فیلمبرداری سفید شد.

خبرگزاری شهر : سعید کیایی نویسنده و پژوهشگر مستند «اعتکاف چشم‌ها» سخنران بعدی این مراسم بود. وی با اشاره به زمانی که صرف تهیه این مستند شده است، گفت: بد خواندن شعر مخاطب را دچار بدفهمی می‌کند و از‌آن‌جا که بخشی از فرهنگ ما به واسطه همین شعر به مخاطب منتقل شده است.

کیای ادامه داد: آندره ژید نیز می‌گوید بخشی از متن ادبی نزد مخاطب شکل می‌گیرد، حال اگر انتقال شعر یا متن ادبی به‌درستی صورت نگیرد، آن‌چه مخاطب از آن دریافت می‌کند کامل نخواهد بود. پس خوب است که چنین فضایی ایجاد کنیم که خود شاعران بتوانند اثرشان را ارائه کنند؛ زیرا پیش از این کمتر این فرصت برای شاعران پیش آمده که در قالبی جز مجالس شعرخوانی، خود شعرشان را برای مخاطب بخوانند.

وی درباره مستند «اعتکاف چشم‌ها» گفت:‌ اگر این اثر درست دیده شود، می‌تواند بخشی از بار ارتقای سواد بصری جامعه را به دوش بکشد. نگاه سوررئال به این جنس موضوعات نیز در فرهنگ ما تازگی ندارد، هنر ایرانی و نقاشی سقاخانه‌ای از همین دست است. همچنین سال‌ها پیش از این‌که برشت فاصله‌گذاری در تئاتر را مطرح کند، در تعزیه‌خوانی ایرانیان فاصله‌گذاری وجود داشته است.

کیایی افزود: امیدوارم این اثر دچار حب و بغض نشود و برای آثار هنرمندان دیگر در این عرصه، فضایی ایجاد شود.

 

/ 3 نظر / 19 بازدید
رها

آدمها آفریده شده‌اند برای عشق ورزیدن و اشیاء ساخته شده‌اند برای استفاده کردن... اما می دانی علت آشفتگی دنیا چیست؟ این که به اشیاء عشق می ورزند و از آدمها استفاده می کنند... از " اعتکاف چشمها" همین بس است که خواستی تلاش کنی برای تغییر نگرش دینی در جامعه... خواستی و توانستی ... لااقل برای دلت نه برای نام و نان... خسته نباشی... خدا قوت

فاطمه داودی

عه این کاره تموم شد؟ میشه ببینیمش؟ خیلی دوست دارم ببینمش. از اولشم که طرحشو برام تعریف کردی دلم می خواست ببینم چطور در میاد اخرش، میشه بدیش لطفا؟ :)

hamideh bv

انشالا قدرش محفوظ باشه در جای خودش برای خودش و برای شما...علاقه مندم ببینم خیلی زود، ممنون میشم امکانشو فراهم کنید یا راهنمایی کنید...و البته اینکه من یه نقدی هم دارم به عبارات " مذهبی دو آتیشه هیءت برو". بهتر بود از عبارت مذهبی نما یا چیزی مثل این استفاده شه. چون هیءت رفتن اگر تعریف درستی از هیئت داشته باشیم، بهترین پایگاه برای ارتقاء باورهای درست و عمیق مذهبی و اندیشه دینیه...که متاسفانه جامعمون به دلایل زیادی که یکیش عملکرد همون مذهبی نماهاست، این پایگاه والا رو داره از دست میده. مثل مساجد که باید خانه خدا باشند و جای هر کسی که به خدا باور داره ولی هر روز خالی تر می شن...و اتفاقا تغییر در نگرش دینی شامل این مسائل هم میشه. و در واقع بهتره بگم اصلاح و ابقا نگرش درست به دین...مرسی از همت و انگیزتون